Wednesday, May 12, 2010

Berkatkah Apa Yang Anda Ada?

Assalamualaikum dan Salam Muhibbah untuk semua pembaca yang dimuliakan.

Alhamdulillah, semoga anda semua sihat-sihat belaka. Saya juga ok-ok aje. Macam biasa kerja banyak, tapi saya cuba luangkan masa untuk menulis didalam blog saya ini.

Saya mulakan tajuk post saya ini dengan satu soalan. Berkatkah apa yang kita ada?. Saya tanyakan soalan ini sebab banyak benda dalam hidup kita ini ada kaitan dengan keberkatan. Dalam bahasa arab disebut BARAKAH. Membawa maksud adalah "memohon RESTU dari Allah swt agar dikurniakan kebaikan yang berkembang."

Jadi secara mudahnya ialah..., adakah yang kita punya selama ini membawa kebaikan yang sentiasa berkembang? Maka, jawapannya ialah setiap yang kita ada itu bila kita gunakan kita merasakan banyak kebaikan yang ada dan kita sentiasa bahagia dengannya.

Kalau tiada keadaan tersebut, maka kemungkinan besar keberkatan tiada dalam harta, masa dan kehidupan yang kita lalui.

Jadi, cubalah anda lihat dan rasa dengan setiap yang anda punya itu ada berkatnya atau tidak. Jika tidak, cubalah perbaiki kualiti AMANAH dan TANGGUNGJAWAB yang anda pikul dengan sejujurnya dihadapan Allah SWT.

Salam perjuangan dalam mempertahankan iman...., jumpa lagi salam ceria.

No comments:

Post a Comment